Uživatelská dokumentace: ARES
Kontext
V tomto dokumentu se dozvíte více o napojení informačního systému ARES, který zpřístupňuje dostupná data z informačních systémů veřejné správy, do vašeho Odoo systému. Ukážeme si, jaké nové možnosti se vám díky tomu odemykají a hlavně jak je aplikovat.
Globální nastavení
V rámci obecného nastavení byla přidána sekce ARES, kde se vyskytuje zaškrtávací pole Stahování dat z registru DPH. Jak již popis a název napovídají, jedná se o vedlejší komunikaci mimo samotný ARES. Z tohoto registru získáváme registrovaná čísla účtů a spolehlivost plátců, což je dále vysvětleno v dokumentaci.
Registr DPH je spravován Finanční správou ČR a jeho funkčnost tak není závislá na samotném ARES; může se tak stát, že API spojení bude z bezpečnostních důvodů přerušeno.
Při instalaci modulu je spojení s Finanční správou pro sběr zmíněných informací povolen. V případě, že tyto informace nechcete získávat a ověřovat nebo je registr dočasně mimo provoz, můžete tuto komunikaci jednoduše přerušit odkliknutím pole a uložením nastavení.
Hlavní funkce
- Obohacení kontaktu - Při vyplnění IČO a zadání požadavku je kontakt obohacen o údaje z ARES. Kontakt lze také obohatit díky hledání subjektů v ARES na základě jména nebo názvu. Je-li kontakt plátcem DPH a má tedy přiřazené DIČ, je provedena kontrola jeho plátcovství a jsou automaticky doplněny jeho registrované bankovní účty.
- Ověření změny údajů - Při validaci faktur (případně dobropisu) dochází k ověření, zda nedošlo ke změně údajů s následnou volbou aktualizace a případným zaznamenáním změn.
- Ověření údajů.
Omezení
I) Odepření přístupu
Za některých situací si Ministerstvo financí vyhrazuje odepření přístupu k databázi ARES, což může mít za následek nefunkčnost tohoto modulu. Níže uvedený obrázek uvádí specifické situace, ve kterých může dojít k tomuto problému.
Pro více informací navštivte webové stránky ARES: https://ares.gov.cz/stranky/vyvojar-info.
Příklad chybové hlášky ARES při odepření přístupu:
II) Omezení na české kontakty
Databáze ARES obsahuje pouze informace o českých kontaktech; následující funkce se tedy striktně vztahují pouze k českým subjektům.
III) Nepřístupnost doprovodných databází
V případě nepřístupnosti vedlejších databází se může stát, že začnou vyskakovat různé chyby, které mohou bránit v potvrzování vystavovaných dokumentů. V tomto případě doporučujeme v globálním nastavení nejprve zkusit vypnout komunikaci s doprovodnými databázemi pro případ, že jsou aktuálně nedostupné pro API komunikaci.
1. Obohacení kontaktu
Kontext
Doplnění údajů skrze ARES nám usnadňuje velkou část práce. Dochází zde k doplnění všech právně nutných údajů u kontaktu skrze jedno kliknutí, kdy nám odpadá ruční opisování údajů s možností lidské chyby.
Kde se pohybujeme
Tento modul se vyskytuje primárně v aplikaci Kontakty na kartě kontaktu (ať už nového, nebo již stávajícího). V dolním řádku záložek na kartě kontaktu nám přidává novou záložku a v horní části nové chytré tlačítko ("Doplnit data z ARES skrze IČO").
Data z ARES se kontrolují pokaždé, když dojde potvrzení faktury pro daný kontakt. V případě změn v aplikaci Kontakty dojde ke změně pouze při kliknutí na tlačítko "Doplnit data z ARES skrze IČO".
Jak to funguje
1. Vytvoříme nový kontakt (pokud chceme obohatit již existující kontakt, tento krok můžeme přeskočit).
2. Vyplníme IČO.
3. Klikneme na tlačítko "Doplnit data z ARES skrze IČO".